Broken vessels (Aarden kruiken)

Auteurs: Joel Houston & Jonas Myrin
© 2014 Hillsong Music Publishing (adm. at Smallstonemediasongs.com)

God gebruikt gebroken mensen. Het klinkt als een cliché, maar de leven van het aanbiddingsteam van Hillsong weten er alles van. Ze worden dagelijks geconfronteerd met getuigenissen van kerkgangers en reacties uit de hele wereld op hun muziek. En dat zijn geen reacties die spreken over hoe geweldig mensen waren voordat God ze ging gebruiken. Het tegendeel is waar.

Joel Houston, zoon van Hillsong voorgangers Brian & Bobbie Houston, werd met zijn band Hillsong United al jaren bepaald bij dergelijke verhalen. Maar toen hij in 2010 voorganger werd van de nieuw opgerichte Hillsong gemeente in New York, kwamen ze nog dichter bij. En zoals de schrijver en zanger gewend is, verdiepte hij zich in die vreemde realiteit van een God die juist werkt in en door gebroken dingen.
Twee Bijbelpassages vroegen in het bijzonder Joel’s aandacht in zijn studie: Jesaja 42 en Psalm 51 vers 19 (NBV). In Jesaja 42 maakt God Zich bekend en roept Hij op om een nieuw lied te zingen en daarmee duidelijk te maken dat God bevrijdt en nieuw maakt.

Het antwoord hierop van ons is onszelf als offer voor God beschikbaar stellen. En waar wij onszelf allicht niet geschikt achten of minderwaardig, laat God in Psalm 51 duidelijk weten: ‘Het offer voor God is een gebroken geest; een gebroken en verbrijzeld hart zult u, God, niet verachten.’

Joel bracht dit samen in het lied ‘Broken Vessels (Amazing Grace)’ samen met mede-schrijver Jonas Myrin. Ze besloten passages uit het bekende ‘Amazing Grace’ in de tekst te verwerken als getuigenis hoe God de gebrokenen zoekt en gebruikt – het principe van genade.

Op 23 maart 2014 werd ‘Broken Vessels (Amazing Grace)’ voor het eerst ‘live’ door de gemeente gezongen. En het lied gaat nu verder de wereld over.

In Nederland werd het lied door het muziekteam van Hillsong Amsterdam vertaald in Aarden kruiken.

This I believe (Dit geloof ik)

Auteurs: Matt Crocker & Ben Fielding
© 2014 Hillsong Music Publishing (adm. at Smallstonemediasongs.com)

De kerk heeft een lange geschiedenis, met veel goede, maar helaas ook slechte eigenschappen. Door de eeuwen heen zijn kerken vaak versplinterd geraakt en scheidden zij zich van elkaar af. Een droevig gegeven, vooral als je je weer beseft dat Jezus bad tot Zijn Vader om eenheid onder Zijn volgelingen.
Dat is ook een reden waarom kerken de geloofsbelijdenis hanteren. Door te belijden wat wij geloven, spreken we ook eenheid uit. Dit is wat wij delen in overtuiging, in ons geloof en in onze verwachting.

De geloofsbelijdenissen van veel kerkgenootschappen verschillen in bepaalde details, maar in de basis is er ook veel overeenkomst. Dat werd duidelijker dan ooit voor het Hillsong team bij het schrijven van ‘This I Believe (The Creed)’.

‘This I Believe (The Creed)’ ontstond eigenlijk dankzij een tweet.
John Dixon, de directeur voor het ‘Centre for Public Christianity’ in Sydney, vroeg op 4 januari 2014 in een tweet aan de Hillsong kerk: “kunnen jullie songwriters de geloofsbelijdenis op muziek zetten? Bewijs het christendom wereldwijd er alsjeblieft een enorme dienst mee!”

Dixon legt zelf de reden achter zijn verzoek uit: “Ik dacht eenvoudigweg dat een lied zoals de geloofsbelijdenis, met haar diverse punten, een mooie manier zou zijn om moderne kerken op te roepen om na te denken. Na te denken over hoe het fundament van ons geloof ons verbindt.”

Ben Fielding en Matt Crocker van het Hillsong team gingen de uitdaging aan. “We namen het zeker niet licht op” bekent Fielding. De geloofsbelijdenis klinkt al eeuwen in de kerk; als we dat op muziek wilden zetten, moesten we wel recht doen aan zulke gewijde woorden.”
Het Hillsong team liet voor de tekst dan ook niets aan het toeval over. Kerkgenootschappen werd gevraagd om hun belijdenis en in alle reacties bleek een duidelijke rode lijn; de belijdenis die de kerken, welke vormen ze ook hebben, delen.

Het resultaat werd in de Hillsong kerk bekendgemaakt door eerst gezamenlijk de geloofsbelijdenis uit te spreken en vervolgens het lied te zingen. Fielding: “Nu het lied is verschenen op het Hillsong album ‘No Other Name’ en het de wereld over gaat, bidden we dat het mensen samen brengt rondom datgene wat wij gezamenlijk belijden. Het herinnert ons bovendien aan de lange geschiedenis en traditie van de kerk.”

In Nederland werd het lied door het muziekteam van Hillsong Amsterdam vertaald in Dit geloof ik.

De bladmuziek van alle liederen van het Hillsong project ‘No Other Name’ is in het Engels en Nederlands te downloaden op www.gospelmusic.nl

Deze liederen zijn niet meer gratis te downloaden, maar beschikbaar via www.gospelmusic.nl
De tekst van het lied 'Aarden kruiken' is nog wel beschikbaar, klik hier
De tekst van het lied 'Dit geloof ik' is nog wel beschikbaar, klik hier

Download bladmuziek


Login in om te kunnen reageren

Reacties